ELMER STUHR

HAN REVOLUTIONEREDE BRANCHEN

Frisør og grundlægger af frisørkæden Stuhr, Elmer Stuhr, var en ægte iværksætter. Modig, fremsynet og kreativ. Med klare visioner og sans for kvalitet, revolutionerede han en hel branche og fik skabt respekt omkring et fag, han selv var tydeligt stolt af.

BEGYNDELSEN

DANMARKS STØRTSTE FRISØRKÆDE

I 1953 fik Elmer Stuhr ansættelse i hovedstaden og begyndte at arbejde målrettet mod at få fod under eget bord. Han var klar over, at den optimale placering for en frisørsalon var på Strøget i indre by, men butikkerne her var for dyre, så i stedet valgte han en mere ydmyg adresse på Vesterbrogade 1 sal og flyttede selv ind i baglokalet sammen med sin hustru, Bente, som tog sig af alt det administrative.

Dengang markedsførte man sig primært ved at deltage i konkurrencer, så Elmer Stuhr begyndt at træne flere aftener om ugen efter arbejdstid, og det betalte sig, for han vandt ganske enkelt alt, hvad han stillede op i. Han kom i TV Avisen med trofæer og hårmodeller, og det var med til at sætte skub i tingene, så i løbet af få år blev der åbnet flere saloner rundt omkring i byen.

London

STUHR HOS SIN MENTOR, VIDAL SASSOON

Elmer var også forudseende og havde et helt naturligt talent for at spotte trends. I 1960’erne var det Paris, man rejste til for at suge til sig, og han tog Bente med på rejse og lod hende gå til forskellige frisører fire gange på en dag, mens han selv sad ved siden af og lurede de franske frisører teknikkerne af. Dengang havde alle kvinder langt, opsat hår, og der var stuvende fuldt i Stuhrs saloner hver fredag og lørdag, når damerne skulle i byen.

Der var dog en revolution på vej. I London var Vidal Sassoon nemlig begyndt at klippe kvinder korthårede. Mary Quant og Mia Farrow blev style ikoner for kvinder verden over. Stuhr var hurtigt overbevidst om, at dette virkelig var en revolution, så han tog flere gange til London og stod side om side og trænede med Vidal Sassoons eget personale i hans salon.

STUHR INTERSCHOOL

TRENDS & TEKNIKKER

Efter kvinderne var kommet på arbejdsmarkedet, var det ikke længere praktisk muligt med ugentlige frisør besøg, Så Elmer Stuhr skiftede tørrehjelmene ud med sakse til hele sit personale, og sørgede for at hans personale blev uddannet i de nye Sassoon-klippeteknikker.

Nu skulle der klippes hår efter geometriske figurer/vinkler i stedet for den før brugte kniv, som mere skar håret tyndere i spidserne for lettere at kunne rulle det op på curlere. Økonomisk var det selvfølgelig ikke smart at lave hår, som krævede langt færre frisørbesøg, men et besøg tog længere tid, derfor højere pris og til gengæld blev efterspørgslen ved med at stige. Det tog omkring fem år, før konkurrenterne så lyset, og i mellemtiden nåede Stuhr at åbne tre saloner på Strøget, og i 1974 var der ikke færre end 36 ansatte i salonen på Vesterbrogade.

Det blev så hurtigt en succes, at der blev udviklet STUHR INTERSCHOOL, både for at holde eget personale løbende opdateret på trends og teknikker, og for at undervise andre frisører i hele Norden og siden også Europa. Det med at lære fra sig blev sat i system, for det var vigtigt for Elmer Stuhr, at alt hans personale havde de rette kompetencer, og at de løbende blev vedligeholdt. Frisørfaget er et fag i bevægelse, mente han, og derfor skal frisører hele tiden inspireres, udfordres og uddannes, så de kan blive ved med at være den kreative ressource, som kunderne forventer at møde, hver eneste gang de kommer. Det blev starten på Stuhr Interschool, som stadig er kernen i virksomheden. Her tilbydes kurser både internt og til frisører i hele Skandinavien. Ved at løfte kvaliteten også hos konkurrenterne, var Elmer Stuhr nemlig overbevist om, at han kunne løfte den generelle respekt for faget og branchen. 

STUHR succes

FRA SALON TIL KÆDE

STUHR HAIRCARE

Stuhr, som han blev kaldt, havde øje for skønhed og smukt hår, hvilket ydermere medførte, at han i eget navn allerede i 1970’erne udviklede den første hårplejeserie, der stadig eksisterer og udvikles i takt med tidens trend.

I dag er STUHR serien bestående af mere end 40 produkter og er et af de bedst sælgende hair care produkter i Danmark.

Fra interschool til STUHR Akademi

Ved Vesterport 9

STUHR x L'Oréal Nordic

I et partnerskab med L'Oréal's Nordiske Professionelle division åbner STUHR i foråret 2023 en salon med fokus på udvikling og nytænkning i branchen. STUHR's kreative team vil i de nye ramme få plads til at udvikle og dele viden til gavn for kunder, samarbejdspartnere og andre frisører i branchen.

I hjertet af salonen ses L'Oréal Color Atelier, inspireret af de åbne køkkener, hvor du kan følge med i processen når hårfarver forberedes og blandes.

Vi glæder os til at tage imod dig i vores nye rammer og håber at kunder såvel som samarbejdspartnere vil deltage i at udvikle STUHR i fremtiden.