Når Mo, der er blandt landets nye, helt store frisørtalenter, går på scenen eller underviser hos STUHR, sker det med fællesskabet som driver. Når salondirektør Anaïs Brynée Christensen arbejder hårdt på at skabe de bedste saloner, sker det med fællesskabet som kodeord, og når Søren Hedegaard, der er kreativ direktør, guider kædens unge frisører i kreativt team, sker det også med fællesskabet som det absolutte omdrejningspunkt.
Stuhr er igennem det seneste år blevet revitaliseret og rebrandet med bl.a. et nyt logo. Man har lukket tre saloner, og som Anaïs fortæller, er det ikke sket af økonomiske årsager, men fordi man vil skabe fremtidens frisørkæde med saloner, der bygger på et fagligt og menneskeligt fællesskab. I dag består Stuhr således af fem saloner med den nye salon STUHR / L'OREAL - der er et partnerskab mellem STUHR og L'OREAL`s nordiske professionelle division. Salonen blev etableret i foråret 2023 og er det seneste skud på stammen og kædens Flagship-salon med fokus på udvikling og nytænkning i branchen. Her vil STUHR's kreative team få plads til at udvikle og dele viden til gavn for kunder, samarbejdspartnere og andre frisører i branchen. I hjertet af salonen ses L'Oreal Color Atelier, inspireret af de åbne køkkener, hvor man som kunde kan følge med i processen, når hårfarver forberedes og blandes.
Transformationen af kæden tog fart, da Henrik Olsson, der er tidligere drev STUHR HAIRCARE, for godt et år siden købte hele kæden af Elmer Stuhrs døtre Bettina og Malene Stuhr og lagde både STUHR salonerne, STUHR HAIRCARE og STUHR EDUCATION – sammen under ét; Stuhr Group ApS.
Vi arbejder i nu’et
Søren Hedegaard ser den udvikling, der er sket i kæden som et skridt ind i fremtiden, og det tager han med sig i arbejdet med kædens kreative team.
”Vi arbejder i nu’et, vi ser på, hvad der rører sig i tiden, og vi vil ikke låse os fast. De unge mennesker rykker sig fagligt men også mentalt meget hurtigt. STUHRS nye generation af frisører inspireres af instagram og sociale medier generelt, hvor mit ønske er at kombinere den form med den direkte kontakt og dialog. Vi tror på, at vi også i et internt fælles samarbejde kan udvikle nye ideer og teknikker, som er i tråd med tiden - min erfaring kombineret med den nye generations gåpåmod og iderigdom, er den perfekte cocktail.
Da vi i det sene efterår havde fotosession, besluttede vi os for at ”nørde” - altså at “lege” os frem til en serie billeder, som under teknisk guidance og et forudbestemt tema - og i samarbejde med den fantastiske fotograf JONAS JENSEN - endte i en forrygende serie billeder, som vel egentlig mere beskriver en stemning, som både vi og vores kunder føler sig godt tilpas i”, forklarer Søren Hedegaard, der beskriver det sådan: ”For mig var det som at så et frø, se det spire, vokse op, få knopper og blomstre”.
Han mener, tiden, hvor man skabte to årlige frisurekollektioner, er forbi for STUHR.
”Jeg tror på, at vi skal have en anden og ny tilgang til hår. Vi lader os helt enkelt inspirere af hinanden og i tråd med tiden skaber det kreative team de frisurer og stylinger, der kendetegner STUHRS DNA.”, forklarer Søren Hedegaard, der beskriver sin egen rolle som kreativ direktør sådan: ”De unge stiller op med nysgerrighed og spontanitet og viljen til at tage imod og lære, og jeg stiller op med min erfaring og utrættelige lyst til at give min viden videre. Jeg og mine kolleger giver dem vinger, de kan flyve videre på”.
For som han siger: ”Det er sådan, jeg er som person. Jeg flytter mig hele tiden, jeg er nysgerrig og opsøgende, og følger de strømninger, er der i tiden. Jeg er vaccineret med at opsnappe trends og formidle dem”.
Søren Hedegaard mener ikke, trends handler om at kopiere andre, men om at blive så inspireret af alt omkring sig, at det sætter en tankevirksomhed i gang, der gør, at man kan skabe sit eget. Han kalder det STUHR-DNA’et: Opgaven er at opdrage de unge til at fange tendenserne, og ikke mindst at motivere dem.
Netop STUHR-DNA’et har igennem mange år været anerkendt i hele Norden som inspirationskilde for andre frisører, og Søren Hedegaard slår fast, at dét kreative team, der er hos Stuhr netop nu, er det vildeste, han har set i mange år.
”Alle byder ind, akkurat som skuespillere ville gøre i et teaterstykke, hvor det faste manuskript og dermed historien, fyldes ud af skuespillerens evne til at fortolke teksten, og jeg føler mig privilegeret over at sidde som chef for en gruppe mennesker med et så fabelagtigt drive”.
Han mener, det er det rigtige valg, STUHR har taget ved også fremadrettet at rekruttere unge mennesker, der har frisørfaget i deres hjerte.
”Vi er kreative, vores fag flytter os, og vi rykker med”.
Søren slår fast, at han nyder hvert eneste minut. ”Alle 15 mennesker i det kreative team byder ind, og når vi står på scenen eller er til photoshoot, er det fællesskabet, der er i fokus. ”WE NOT ME”. For det er i fællesskabet, man mærker, det unikke - når tanken bevæger sig fra hjertet til hånden. Vi arbejder tæt sammen; frisørerne, salondirektøren og den kreative direktør om at få tingene til at gå op i en højere enhed”.
Anaïs er helt enig: ”Det er fællesskabet, det driver væksten i kæden, og alle bidrager til fællesskabet på deres egen måde”.
Jeg sætter rammerne
”Jeg sætter rammerne, og bestemmer, hvad vej, vi skal gå. Derudfra har de frie hænder, og kan byde ind med alle de ideer, de har. Og med L’Oréals partnerskab er de klædt rigtig godt på, så de har den rigtige håndværksmæssige baggrund til at turde slippe tøjlerne og give den gas”, siger Søren Hedegaard.
Han mener helt klart, at frisørfaget er et modefag, og at man som frisør skal reflektere det, der sker på modefronten. Men det er også vigtigt for både ham og STUHR, at der er tanker bag det, man gør.
”Vi er normalt ikke med på modeugen i København, men da den iranske designer Karo Kurrani holdt et show i begyndelsen af året med diversitet og Kvindernes Kampdag som omdrejningspunkt, var vi backstage, fordi det falder perfekt sammen med de værdier, vi gerne vil repræsentere i kæden”, siger Søren Hedegaard, og han trækker Mo, der kommer fra Syrien frem som et godt eksempel.
”Vi er nødt til at se ud over vores egen lille næsetip. I alle vores saloner er diversiteten i fokus, og vi har medarbejdere fra lande over hele verden. Da Mo kom til Frederikshavn fra Syrien, var Bettina Stuhr og jeg enige om, at ham ville vi gerne give en chance i København, og det har vi på intet tidspunkt fortrudt – tværtimod”.
Holdningen hos Stuhr er, at der ingen stjerner er i teamet. ”Vi samler os i et budskab om fællesskab, og vi tager hånd om alle; de stille blomster, der endnu ikke er sprunget ud, og dem, der står i fuldt flor. Og i salonerne handler det om at finde det rigtige match mellem kunden og frisøren selv om det betyder, at man anbefaler en kunde til en anden frisør i forretningen eller i kæden”.
Derfor er der heller ingen decideret frisurekollektion. ”Vi er individuelle mennesker, og vi dyrker det unikke i kombination med klædelighed, for vi vil skabe hår og salonoplevelser, hvor kunden føler, det er hende, det handler om, og at hun ikke er et nummer på samlebåndet”, fastslår Søren Hedegaard, og han understreger det ved videre at sige: ”Vi vil ikke lave frisurer uden personligt engagement, for vi har et fælles ansvar for at højne standarden i branchen, og det gør vi ved at gøre opmærksom på, at frisørfaget ikke kun er et håndværk men derimod et kunsthåndværk . Hos Stuhr har vi i hvert fald en ambition om at bringe frisørhåndværket op på linje med modens haute couture. Alle kan klippe pandehår, men det er det personlige touch, der betyder noget”.